donderdag 18 maart 2010

Lekker bezig geweest! Having fun being busy!

Allereerst iedereen bedankt voor alle tips die ik mocht ontvangen mbt mijn sampler quilten. Ik begin er iets meer van te snappen waar je zoal op moet letten en hoe je je eigen stijl erin kunt verwerken! Erg leerzaam! Ik ga vol vertrouwen verder!PICT0115 (Small) Gisteren lekker bezig geweest met de hexagonnetjes! Leuk werkje als je eenmaal door hebt hoe ze genaaid moeten worden. Als je de eerste strip eraan naait en aan het einde ietsje los laat en daarna alle strips tegen de klok ertegen aan zet werkt dat dus het snelste (wel even dat laatste stukje nog vast zetten he)! En je hebt dus 3 opties die je moet naaien: 2 met bruine strips erin verwerkt en dan eentje met alleen roze en blauw. Daarna moet je op de volgorde letten hoe je ze aan elkaar zet om het effect te krijgen dat je een soort van dubbele ringen krijgt, zoals op de afgedrukte foto op de achtergrond. Bij mijn vorige blogje hierover zie je een betere foto hoe het wordt.

PICT0116 (Small) PICT0117 (Small) Ja, ik had nog niet genoeg bedacht de laatste tijd! Naast de Pockets of Posies wil ik ook aan deze quilt beginnen. De POP wordt met de Japanse lapjes gemaakt en Guute´s Antieke komt op mijn verlanglijstje te staan. Iets te groot voor nu even! De POP heeft meer afwisseling denk ik! En omdat je zoveel antieke repro quilts ziet van Amerikaanse quilts leek het me leuk om een Nederlandse antieke na te maken in mijn eigen stijl. Ik heb een levensboom panel van DHW stof en de nodige lapjes erbij en zelfs al mooie randstof! Ik bleek deze quilt al heel lang geleden ontworpen te hebben en gek genoeg kwam ik van de week ineens weer op hetzelfde idee, toen ik dacht dat ik geen bestemming voor mijn DHW stofjes had! Blijkbaar is dit dus een goede keuze! Nu even testen of ik ze op de hand of met de machine ga maken! De stof is wat stugger dus ik denk dat met de machine wat beter is op dit moment! Kan altijd nog mijn antieke machine gebruiken als ik in stijl wil blijven LOL! O ja, het zijn allemaal driehoekjes, samen genaaid tot vierkantjes, in licht en donkere stof. De rode is dus de lichte variant en de blauwe de donkere, maar in het echie is het een mix van lichte en donkere kleuren.

First of all  BIG THANKS to all of you who sent me tips on how to quilt my sampler quilt and how I could add my own style to it. I am learning as I go and I love it! I will continue quilting with lots more convidence!

Yesterday I have been busy with exploring my hexagon styled quilt example! Lovely work to do once you found out how to sew them. If you sew the first strip and let the last part unsewed you can attach the other strips if you go backwards,  counter clockwise. It works the best this way and fastest! So you have 3 options how to sew the strips to the hexagons. 2 hexes you have to sew with brown and one colour strips and 1 hex you have to sew with only the 2 colour strips. After that you need to watch carefully how to sew those hexagons together so you get the effect that you get a sort of double ring around the hexagons and see a dimensional effect with the colours playing together, like on the printed picture (my guide) in the background of this pic. In an earlier blog entry you can see this picture much more up close. Enlarge my pictures by clicking on them!

Yes, as if I didn’t have enough ideas the last couple of weeks! Besides the Pockets of Posies I also want to start this quilt. The POP quilt will be made with Japanese fabrics and Guute’s Antique will be on the waiting and wish list. A bit to large for now I guess. The POP quilt has more diversity for me I think! And because you see so many antique repro quilts from the USA I thought of making an antique looking dutch quilt in my own style. I have several FQ of this repro chintz fabric from dutch designers Den Haan & Wagemakers and also a life tree panel for the center of the quilt and also some border fabric already! I discovered to have designed this quilt a long time ago and last week the same idea came across my mind, assuming I had no destination for those fabrics! Apparently this is a good choice! Now I just need to test them for sewing by hand of machine as they are a bit stiff, so I guess sewing by machine is the better option for me right now with my hand problems. I can always use my antique sewing machie if I want to be working in the same style as the fabrics LOL! Oh yes and these are all triangles sewed together as a square, from light and dark fabric. The red is the light version and the blue the darker one, but in real life they have mixed colours.