donderdag 26 augustus 2010

Update Celine & buit Amsterdam

PICT0155 (Small)PICT0156 (Small)PICT0157 (Small)pict0154 (Small)     Het is weer tijd voor een update van mijn geborduurde blokjes voor de Celine quilt. Het eerste blokje is een eigen variatie, geborduurd in het veld waar in de quilt de knopen moeten worden genaaid na afloop van het quilten. Omdat ik daar niet zo van hou heb ik besloten om het een beetje aan te passen. Ook wil ik meer geborduurde blokjes in de quilt opnemen, want ik vind zelf in het geheel ze wat ondersneeuwen en dus komen er meer blokjes van eigen hand in. Voor twee patroontjes (eerste foto en derde) heb ik het patroontje uit het blad Handwerken zonder grenzen. Deze patroontjes zijn zo symmetrisch en gelijktijdig zo Arabisch dat ik ze in mijn quilt een apart plaatsje wilde geven. Dit soort patronen kom je nl in tegelwerk ed. in Moorse landen veel tegen en dat spreekt mij bijzonder aan. Ja, er komt ooit een echt Arabische quilt! Dat broeit al jaren in mijn koppie! .

Over Arabisch gesproken: gisteren ben ik met de dames van mijn twee-wekelijkse Bee naar Amsterdam geweest. Een dagje naar de Albert Cuyp. Zelf had ik nog langs de quiltwinkels gewild, maar er was zoveel tijd nodig voor alleen de markt met 5 vrouwen, dat dat er niet meer van kwam, helaas! Ga ik dus nog een keertje alleen over doen! Maar ja, er ligt een link tussen Arabisch en de Albert Cuyp! Allereerst heb ik daar heerlijk een scala van 4 Arabische CD’s kunnen scoren, waar ik helemaal van uit mijn dakkie ging! En daarnaast hebben we geluncht bij de Bazaar, voorheen de Engel (staat ook nog op het gebouw), wat een omgebouwde synagoge is, die nu dienst doet als restaurant. En je kunt daar heerlijk genieten van de Arabische sfeer. De hele ruimte (inclusief de toiletten) is ingericht met Arabisch tegelwerk, ZO MOOI! Alleen dat is al genieten! En de kaart heeft een scala van allerlei Arabische gerechten, van uit de hele wereld! Zowel de Turkse pizza als de Marokaanse couscous als de Egyptische humus kun je daar vinden! Gelukkig weet ik een beetje wat al die gerechten zijn, dus ik heb me heerlijk uitgeleefd! De humus, die ik normaal nooit eet, was echt heerlijk en de Merquez worstjes uit Marokko smaakten daar heerlijk bij. Natuurlijk even vooraf gegaan door een authentieke Marokaanse Berber pannekoek, die mijn schoonzusje vroeger lekkerder wist te maken hoor! Tot slot afgeblust met een heerlijk kopje Marokaanse mint thee en het feest was voor mij kompleet! En natuurlijk past dat niet helemaal allemaal in mijn maag, maar dat vond ik even minder belangrijk! Ik ben niet zo Calvinistisch dat ik naar elk korreltje eten kijk of het wel op gaat (bordje leeg eten!) en of het het geld wel waard was! Het ging mij om het feestje van smaken en dat was goed geslaagd! Daarnaast zaten er voldoende koolhydraten in om mijn suikertjes te voeden, want die hadden wel wat nodig met dat vele stappen!

Gelukkig heb ik ondertussen ook nog leuke lappen kunnen scoren! Ik heb een mooie linnen stof gevonden, die ik ook kan borduren, voor de achtergrond van mijn Scandanavian Christmas quilt van Lynette Anderson. Misschien ietsje donkerder als het orgineel, maar ik vond hem wel erg mooi er voor!PICT0152 (Small) En ook vond ik bij N&N een mooie katoen, 280 breed, als achtergrond uit één stuk, voor de achterkant van mijn Dear Jane quilt. Ik had nl. bedacht dat het wel heel mooi zou zijn als ik die, volgens plan, met ecru zou door quilten, het op een ecru achtergrond stof zou zijn alsof het een white on white quilt is. Leuk meegenomen toch zo’n quilt die aan twee kanten mooi is? En ik heb een mooie stof gevonden voor de voorraad, die even geweven is, dus erg goed bruikbaar voor kruissteekjes borduurwerk. Ik wil nl ooit nog eens een soort sampler van borduurblokjes maken met allerlei verschillende steekjes. Soort merklap dus. Dat is die spierwitte lap rechts onder de CD’s (scroll naar beneden voor de foto van mijn hele buit). En ik heb ook nog een meter ecru linnen mee genomen, voor je-weet-maar-nooit borduurwerk. Altijd handig om iets op voorraad te hebben heb ik gemerkt, want hier in de hobbywinkel is het schreeuwend duur! Misschien een iets betere kwaliteit, maar dit loog er ook niet om natuurlijk, anders neem ik het echt niet mee! De laatste foto bovenaan (naast mijn blokjes) is mijn score voor de Celine quilt, want ik had er nog geen kantjes voor en met het vele uithalen had ik ook echt wat meer strengetjes borduurzijde nodig, die daar 25 ct per strengetje goedkoper waren als hier inde winkel! Mijn eerste aankoop was echter het fel rose pluutje, die zo handig in een tas past, voor de volgende keer dat ik op stap ga! Bij die stal verkochten ze vooral leren riemen en zelfs lange, dus ik heb eindelijk een stevige goede riem op maat! Heerlijk dus en vandaag is het dus vooral na genieten van mijn buit! De CD’s draaien al volop! Zal vanavond dus wel Marokkaans worden qua eten!

PICT0153 (Small)It is time again for an update of the hand embroidered blocks of my Celine quilt. The 1st block is an own variation as it is embroidered in the square in the quilt where in the pattern the buttons are sewed. I don’t like that very much, so I have planned to change that and found this pattern in a magazine for hand crafts and I also want more embroidered blocks in the quilt as I think they are a bit too much on the background of this quilt. So I will make some more with my own choice of patterns. Those 2 patterns appealed to me as thye have a sense of Arab geometric design in them, so I wanted to give them a special place in this quilt. This kind of patterns you’ll see a lot on ceramic tiles in Arabic countries and that speeks to me a lot! Yes, one day I will design and make an Arabic quilt! Ideas for this are spinning in my head already for years!

Talking about Arabic: yesterday I went to Amsterdam with most ladies of my Bee group. A day to the Albert Cuyp market. I had wanted to go to the quiltshops also in the center of town, but 5 ladies need lots of time on the market, so it was to late to go there aswell in the end. So I will soon redo this day alone and see the things I liked to! But yes, there is a link between Arab and that market! First of all I bought 4 CD’s of Arab music and I was thrilled I found them there! And for lunch we went to the Bazaar, a restaurant on the market, settled in an old synagoge building. It has a very Arab atmosphere and the whole interior  has  Arab styled tiles  (even the toilets are  eye candy) and you can eat there delicious Arab food from all over the world. From the turkisch pizza to the egyptian humus and the morocain Merquez sausages! Even the Berber pancakes are served there with honey! It was a party of taste. Of course it was too much to fit in my stomage, but I loved it all. Finally I had mint tea and that made it complete for me. Of course some ladies thought I was overdoing it, not being able to eat it all, so why order so much? But maybe they were Calvinistic dutch. Looking for every penny and dime if it is worth spending. I hate that when I am out. I want to enjoy myself and if that is with more food than I can eat, so what! It is the party of tastes that gives me the joy! And that was a succes! And I sure needed the carbohydrates to feet my sugarlevels with all that walking!

In between I have been able to shop here and there! I found some great cotton extra wide for the back of my Dear Jane, so it will be a white on white quilt in the end on the back! And some linen in a dark colour for my Scandanavian Christmas quilt I am buying the pattern for every month (as a BOM) from Lynette Anderson. It was nicely woven so I can embroider that easily too. I also found a very cheap even weave cotton for the future projects! I am planning to make a (cross) stitched sampler some day! And for the rest take a peak at the picture above for my treasures! The bright pink thingy is a folded umbrella that fits into my bag, for future trips I want to make! All well prepared isn’t it? So today I am enjoying my treasures a lot and listening to all the 4 CD’s with Arab music! Guess it will be Arab dinner again this evening……jummy!