donderdag 30 september 2010

Bijna AFFO’s/ Almost finished

 Canadian Autumn (Small)Tja, je zou denken dat deze toch al LANG eens af zou zijn, maar niks is minder waar! Ik begin wel al goed op te schieten met hand quilten hoor! De bovenste rijen blokken zijn allemaal al af en alleen de onderste drie blokken met het hexagon en applicatie blok moeten nog. O ja, ook de twee onderste hoekblokken, maar die gaan snel. In één avond heb ik die af. Maar al die sashings houden enorm op merk ik! Ik doe nu wel de smallere sashings langs de rand met hetzelfde patroon (soort hekwerkje) als in de bredere sashings tussen de blokken is gedaan. Ik heb de maat verhoudingsgewijs aan gepast en het staat echt leuk. Ik wordt steeds trotser op deze enorme prestatie van mezelf! Al zou niemand hem mooi vinden of het een kunststuk vinden, voor mij is ie goud waard. Hier zitten zoveel uren werk in, die zijn niet meer te tellen. Nu ben ik alleen nog op zoek naar een mooi patroon voor de effen groene tussen driehoeken langs de rand. Ik zat zelf te denken aan veren:  01 Template for PDF.SKF 4aa7ccb0430660d9e09099134845e0b7_image_300x160 01 Template for PDF.SKF      Ik denk dat het de tweede of derde van deze afbeeldingen wordt als ik het op de goede maat weet na te tekenen.

Verder heb ik een echt affe top! PICT0208 (Small) Ik heb deze STERRENPRACHT gedoopt! Het is gemaakt van een jellyrol en wat stofjes erbij van dezelfde serie omdat ik niet helemaal goed de kleuren had gekozen in eerste instantie. Ik heb dus stroken over in lichtere kleuren. Nu heeft ie een formaat dat breed genoeg is om lekker onder te liggen op de bank. Ik ga hem met de machine door quilten met doorzichtig garen. Dat is dan de eerste keer dat ik dat doe, dus weer ff spannend of het gaat lukken. Zo wie zo ben ik nog niet zo thuis in machinaal door quilten! Ok, alles moet je eens leren toch? Als achterkant heb ik lekkere ecru flanel gekocht en met een wollen batting/vulling moet ie toch lekker warm worden! Laat de winterse kou maar komen! Ik ben er (bijna) klaar voor! Hier heb ik het patroon van de sterren vandaan. Het zijn dezelfde sterren als ik heb gebruikt in mijn roze quilt voor Polen. En voor hetzelfde project moet ik Wervelwind ook nog door quilten: Wervelwind (Small) Hij heeft polydown als vulling met fleece als achterkant, dus ook lekker warm. Wervelwind heb ik gemaakt nadat we onze jongste reu Rakker 3-11-2007-2 - laatste foto! plotseling moesten laten inslapen (4/9/2008), dus nu zitten die emoties van dat verlies verweven met deze quilt voor mij en elke keer als ik hem zie, zo mooi als ik hem vind, wordt ik weer verdrietig en voel ik de lege plek die Rakker achter liet weer schrijnend. Ik denk dat de weeskinderen in Polen er meer plezier aan zullen beleven als ik nu. Deze wordt voor een jongen. Ik heb nog tot de kerst vakantie om ze alle twee af te maken, dus na mijn sterrenpracht zijn deze aan de beurt! Dus nu weten jullie waar ik de komende tijd te vinden ben…..

You would think I finished the sampler AGES ago, but nothing is less true! I am still hand quilting the thingy! And I can see progress now! The lower row I still have to do all the blocks and also the applique and hexagon block and all the sashings surrounding them. And of course also the green triangles close to the border. I am planning a feather kind of design in them (see pics above) and I think it will be pic 2 or 3 if I can redraw them at the right size. I am quilting a straite grid in the sashings and because the outside sashings are smaller I adjusted the size of the grid a bit for those and it looks nice. I can say I am really proud of myself doing this all by hand! Even if no one would like it and think of it as a piece of art, I do! Hours and hours of handwork are put into this quilt, so for me it is really precious as gold!

And I can say I have accomplished a finished TOP! I called it Beauty Stars. It is made of a jellyrol and some extra strips of the same fabric range as I didn’t choose really right in the beginning and have some very light strips left over. Now this quilt is the size I like to wrap up in on the couch during cold winter evenings. I want to machine quilt this one with invisable thread. It is the first time I will quilt with this type of thread, so it is very exciting! I am not very familiar with machine quilting at all, so that part is a lesson in itself again! For the backing I use an ecru/cream flanel and for the batting I have wool. I pre-washed them both, as I am not sure if the chemicals in the flanel or batting can spoil my quilt fabric. So better be safe than sorry! Guess it will be a nice warm quilt with this all inside and out! Let the winter cold come. I am (almost) ready for it! I used the pattern from here for the stars. It is the same way of making stars as I used for the pink quilt for Poland. And for Poland I also have to finish (read quilt) my quilt Wirlwind. I sewed this top in the sad days after we suddenly had to put to sleep our youngest male dog Scamp (09-04-2008), so many emotions of those days are sewed into this top for me. Every time I see this top, as beautiful as it is, I get sad and cry, feeling the emptyness Scamp left behind. I think the children in the orphanage in Poland will love it more than I do now, so when Beauty Stars is finished I will speedy sew my pink quilt and quilt Wirlwind! The last one will be for a boy and  I have till the Holidays to finish both quilts for the children. So now you all now where to find me……