woensdag 31 augustus 2011

Sjaan op het Suikerfeest

Nee, ik ben niet islamitisch, maar heb er wel de nodige invloed van ondergaan in mijn jeugd. En zeker niet in het negatieve! Twee keer ben ik zelfs naar Tanger in Marokko geweest en bewaar daar nog steeds hele mooie herinneringen aan! Alleen al de kleuren van alle kruiden die je daar zo op straat in grote zakken tegen komt! Zalig!

Ik denk dat juist het feit dat ik deze nieuwe wereld gezien heb in mijn tienerjaren, heeft bij gedragen aan mijn creatieve smaak. Ik ben dus gek op oosterse, geometrische motieven en het kleurgebruik! Ja, ik weet het, het is nog niet veel te zien in mijn werk, maar dat komt denk ik ook doordat ik zo’n breed interesseveld heb, oftewel zoveel MOOI vind! Maar OOIT komt er die veel belovende oosterse quilt aan de muur te hangen! Juist in deze tijd van het Suikerfeest ben ik daar altijd in gedachten veel mee bezig. In onze multi-culti samenleving merk je toch de invloeden om je heen en leeft het voor mij dan in die periode weer wat sterker! Vaak heb ik dan ook de drang om heerlijk Marokaans te koken en te smullen, want het is heel lekker en zeker niet scherp eten! Jammie! Of weer eens lekker over de Oosterse markt in Beverwijk te struinen! Dus vandaar de nieuwe pimp op dit blog! De header bestaat voorlopig uit mijn eigen decoratie spulletjes…..afkomstig uit Tanger, Spanje (Alhambra) en Groningen!

Nu weer even terug naar de hobby! Zoals beloofd nog wat foto’s van AFFO’s en WIPS! Eindelijk is mijn belofte ingelost en heeft ons quilthuisje een bewoonster in de vorm van dit kleine applecore quiltje. De opvolgster is al in de maak met het clamshell patroon. Ik vind deze aparte vormen zich erg lenen voor dit soort kleine quiltjes! PICT2051 (Small)PICT2050 (Small) Leuk om te maken en vlug klaar! Daarnaast had ik al enige tijd wat mislukte blokken aan mijn design wand hangen en die heb ik nu in elkaar genaaid tot een speelkussen voor mijn vriendin haar kleinkind. Ja, ze weet dat niet alles helemaal kloppend is, maar dat was een flinke snijfout in de ontwerpfase bij het bijsnijden van de blokken. Erg vierkant werden ze er echter niet van! En ze vond het niet zo erg voor een speelkleed, dus toch maar afgemaakt met deze blokken!marga (Small) Lekker dekbedje erin en de kleine ligt zalig zacht te spelen straks in de box! Ook heb ik de laatste weken gewerkt aan mijn borduurlap:26082011 (Small)Hij vordert gestaag he! Maar ik ben nog steeds niet helemaal zeker van het kleurgebruik, maar laat het wel zo!

O ja, Sjaan kwam nog langs gisteren (en ik heb de afgelopen dagen dus hard gewerkt om haar wat te showen) en na lekker van het heerlijke, zoete honinggebak gesmuld te hebben en de lekkere mint thee, kwamen de blokjes op tafel:

PICT0002 (Small) PICT0003 (Small) De eerste drie rijen zitten al aan elkaar en de D en E rij moeten er nog tegenaan gezet worden, dus vandaag ben ik bezig met sashings aftekenen, zodat ik vanavond lekker onderuit op de bank ze eraan kan zetten! Ik hou geen TATW schema aan in de blok kleuren, dus het geheel wordt lekker scrappy maar wel met 19e eeuw reproductie stofjes voor de sfeer. Eindelijk begint zich een quilt te vormen!

No I am not islamic, but I have experienced quite a bit of its influence as a teenager. Even went to Tanger (north Marocco) twice and have very special memories of these times! If I just think of all the colours of the herbs that are sold, out on the streets there….The fact that I have seen this totally other world at such a young age has influenced my taste creatively. I just love oriental, geometric patterns and have fallen in love with the colour designs! Ye, it doesn’t show much in my work recently, but I am still dreaming of this one masterpiece of oriental design that will once hang at my wall! In this time of the Sugarfestival it all relives again and I am more passionate about it. That’s why the design of this blog has changed. The background is so really ME too! Just see my header, which is a picture of my own decorative stuff, coming from Tanger, Spain (Alhambra) and even Groningen in the Netherlands!

Well back to our hobby! Finally I kept my promiss and made a small quilt for our wooden quilthouse.I loved the applecore pattern and even started with the clamshell also, so i could switch once in a while.These special forms are really nice to make a small quilt with to practise. It was done in no time! And I have had some orphan blocks hanging on my deisgn wall for some time. I have miscut them after sewing them. It was ment for a babyquilt for my friend’s granddaughter. So I consulted her if she was really going to look closely to the quiltmaking, because I had made this mistake with squaring the blocks up. She promissed she wouldn’t and that is wasn’t so bad for a playquilt and well used! So off I went and put it all together. It became a nice cheery square quiltcushion in which she can tuck a blanket, so the baby will lay soft on the hard floor.

I also had Jane over for a visit yesterday, so last weekend I worked hard to be able to show her some progress. After we had mint thee with some honey biscuits (you have to eat some sweet during the Sugarfestival isn’t it?) we started the show and tell! It sure was fun to unfold the bigger piece of three rows and even be able to show 2 more rows, that will have to be attached later on. I am not working with any kind of coloursceme, so it will all be very scrappy in CW repros.The quiltcenter is finally coming together! So I am off to draw some more sewing lines on the sashings!