vrijdag 20 juli 2012

Aan het werk! Working!

Ja, ik heb niet stil gezeten de afgelopen week! Uit alle keuzes die ik had (zie vorig blogje) heb ik de M-BOM gekozen om eens verder mee te gaan! Ik heb dan ook de nodige randen gesneden, zodat ik wist hoeveel stof ik zou overhouden voor de wat ingewikkelder fantasie blokken. Mijn ontwerp heb ik ook wat aangepast:M-BOMHet midden blok zit in elkaar en ik heb alle blokjes al in elkaar zitten van de eerste rand daarna, dus die met die vierkantjes. PICT0265 (Small)Ook heb ik alle stofjes gesneden voor de tweede rand. Ja, daar maakte ik natuurlijk de fout om alle tussen strips rood te maken (dus het hele kruis), terwijl ik dat juist niet wilde! Als je met alle kleuren in die rand werkt komt het rood zo mooi als een zigzag naar voren. Dus dat moet overnieuw geknipt! De lange rode mochten blijven!PICT0264 (Small)En natuurlijk zijn alle flying geese eenheden geknipt en heb ik er ook al de nodige in elkaar zitten. Hier gold wel: secuur opletten met snijden, dat naait het makkelijkst! Ik doe het op een verkwistende manier hoor, want ik naai diagonaal de vierkantjes tegen het rechthoekje en snij dan op een naadbreedte de reststof weg en klap de witte driehoek dan om. Dus ja, je hebt een aardig stapeltje rest driehoekjes na 16 blokjes maken (32 units dus) in roze en bruin:PICT0263 (Small) Maar er is, al met al, een beste deuk in mijn kratje geslagen, na al dit snijden!PICT0266 (Small) En dan moet ik dit weekend nodig even de grote driehoeken van de fantasierand snijden, zodat ik zeker weet of ik genoeg stof heb! Nu kan ik het nog bij bestellen! Gelukkig heb ik een gangbare stof gekozen voor deze driehoeken! De andere projecten staan dus nu even op een laag pitje, maar van velen had ik al wel de nodige blokjes voorbereid, zodat ik het zo kan oppakken als ik er zin in heb! Maar op dit moment is het vooral de naaimachine die me goed ligt, dus dat gaan we even uitbuiten!
Fijne dag en voor wie weg gaat: goede vakantie!
Groetjes,
handtekening
Ye, I haven’t sit quietly over the last couple of weeks! I finally decided I wanted to work on the M-BOM, a borderquilt to be. I am using a FQ bundle of Fig Tree fabrics for this and some yards extra fabric for small in between borders. So I have been cutting mostly the easiest borders, like the four patch, cross block and flying geese. This way I would know how much fabric I would have left over to be prepping the fantasy blocks (kind of sampler blocks), which are the most complicated in this quilt. The last piano border I haven’t cut anything for so far as I will use whatever is left over and if that isn’t enough I will just change the layout or something! It will already be an awesome quilt with the flying geese as last border!
The centre block is done and I have cut and sewn the four patches too. Didn’t attach them to the centre block yet, but will do next week or so! I also cut the whole flying geese border (64 blocks of 2 flying geese units). I already sewed 1/4 of these too! Easy to do in the evening! I am using the easy method of attaching a square on the diagonal and cut away the extra fabric. It is a bit of a waste (quite a little pile already after 16 blocks), but maybe I can  use the leftover triangles in the fantasy blocks. It makes it easier for me to do accurate this way!
I also have cut the cross block border, but made a mistake! I cut the whole cross in red and I wanted it to be in multi colour with a red centre stripe! This way the stripe will make a nice zigzag layout in that border! So I have to do that part again. Only the long strips and white background triangles could stay!
All this cutting has made a wide gap in my stash! Oh well, this weekend I will just cut some more! I need to know if I have enough fabric for the large triangles of the fantasyborder! It is a solid coral fabric with a cream solid on the other side, so easy fabric to purchase again when the total fabricline is sold out! Sometimes you have to be smart when you are slow!
The other project are on hold for now as I have this mood to sew with the machine and I really want to take advantage of this! But I have prepped several blocks epp style for some quilts, so if I like to hand sew I can just pick it up!
Well have a nice day and for those who will be going on vacation: have a safe trip and rest well!