zondag 8 maart 2015

Zilveren jubileum


Het is al weer 25 jaar geleden dat ik een lever transplantatie heb ondergaan in Groningen, mijn tweede geboortestad dus daarmee, en nog steeds werkt mijn "nieuwe" lever goed. De foto op dit kaartje is de eerste portretfoto van na mijn transplantatie en het is uitgevoerd in het toen net nieuwe UMCG (tweede foto).

De bestelde 25 rode rozen waren helaas niet leverbaar, dus kreeg ik dit mooie boeket van manlief! Zelfs slingers en ballonnen werden opgehangen voor dit heugelijke feit! Als eerste diabeet die dit onderging was het riskant, 50-50, maar gelukkig is het een succes story gebleken en zijn er na mij nog diverse andere diabeten getransplanteerd.

Vaak is het bij diabeten de nier of de pancreas, maar ook een levertransplantatie kan, al lang,  goed gaan bij deze groep patiënten. Het blijft een klein wonder dat dit kon en kan en ook 25 jaar geleden was er een wachtlijst, maar niet zo lang als nu. Gelukkig worden er steeds meer soorten (deel)transplantaties uitgevoerd, waardoor er meer mensen gered kunnen worden ipv overlijden op de wachtlijst. Het blijft een sterk in ontwikkeling zijnde vorm van gezondheidszorg. En eentje waar ik altijd dankbaar voor zal zijn dat het mogelijk was!

Vandaag vieren we dit heugelijke feit in het klein met een high tea, misschien in het zonnetje, maar anders niet minder gezellig!
 
Fijne zon-dag!

Photobucket