Doorgaan naar hoofdcontent

Amish quilten in Dreischor

Eindelijk was de dag van dinsdag de 10e juni aangebroken om naar Dreischor af te reizen voor de 1ste Amish quilt cursus. Alexia Rosfelder was overgekomen vanuit de Alsace om ons les te geven. Zij heeft les gehad van Esther Miller, die oud gedienden onder ons zich misschien nog wel herinneren van haar stands op de OEQC in Waalre. Helaas komt ze daar niet meer, omdat dat altijd samen valt met een grote expo in Duitsland. Maar zo heb ik wel haar methode leren kennen en was dus ook gelijk heel enthousiast toen Marscha aankondigde dat ze Alexia had kunnen overhalen om ook ons in Nederland het te komen leren. IMAG0190Ik had al de naald-geleider ooit gekocht bij Esther, die hem toen zelf aangemeten had, dus dat zat wel goed. En daarnaast had je nog een gewone vingerhoed (clover) nodig, een naald doortrekker en een duim vingerhoed van Ted Storm. Je hebt je handen er letterlijk vol aan!IMAG0210En toen eea was uitgelegd mochten we zelf aan de gang, met – ja, echt…- je naald leren oppakken. Waarom? Omdat je het gedachtenloos moet kunnen doen met je duim en ringvinger! Je Clover thimble zit op je middelvinger en anders kun je de naald niet stabiliseren! En dan is het oefenen, oefenen, oefenen (practice, practice, practice) tot je de naald over de geleider kunt schuiven en alle drie de lagen daarin mee kunt nemen. Ga d’r maar aan staan!IMAG0078

20140610-6        20140610-1         
Dan heb je al de eerste dag er op zitten! En de tweede dag hebben we geleerd hoe je moet duim quilten, wat daarna een makkie lijkt! Ja, lijkt, want het is nog best even een gewiebel om met je duim (met een vingerhoed) en wijsvinger een naald op te pakken! Ook dat eerst uit den treuren doen tot je het gedachtenloos kunt!
IMAG0079En tussendoor steeds terug naar de juf om weer even goed te kijken hoe het ook al weer was! Of om de volgende fase in het proces af te kijken. Ja, Alexia gaf goed les! Je kon alles vragen en ze bleef ook steeds iedereen controleren of je het goed bleef doen en of het wel bij iedereen wilde lukken. Zo niet, dan nam ze je even “apart” tot het weer goed ging! Ik heb nog nooit zoveel geleerd in een workshop! Weliswaar twee dagen, maar eigenlijk hadden we nog een beetje tijd te kort op het einde! Ze heeft ons zelfs uitgelegd hoe je makkelijk een amish frame kunt bouwen van hout van de gamma! Dus het hoeft niet super duur te ziin (maar is nog best prijzig) om zo te quilten. Het grote voordeel voor mij is wel dat ik nu nooit meer een grote quilt hoef te spannen om te gaan rijgen! Dat is het voordeel van een frame! En kleine quiltjes doe je op een staande ring, dus op standaard of je zet er een fake rand aan. Ook leuk waren de verhalen over Esther’s leven als Mennoniet Amish en hoe ze naar Duitsland is gekomen etc. En natuurlijk de geschiedenis van de Amish en gerelateerde groepen en over hun gebruiken ed. Heel interessant!Aan het einde hebben we lekker nog even thee samen gedronken met een lekkere koek erbij, wat een gezellige afsluiting was. Francis zorgde de hele tijd voor de inwendige mens en we waren super goed verzorgd! Heerlijke uitgebreide lunches en lekkers bij de koffie en thee! Je kon het je niet beter wensen! Bedankt he Francis!20140611-3Tot slot nog even een groeps foto als aandenken!20140611-GroupAFoto’s zonder zwart randje komen van Marscha’s blog. Ze zou ze nog door sturen, maar Beebsje had wat aandacht nodig, dus dat is nog niet gelukt! En het is erg onhandig om steeds foto’s te maken als je zit te oefenen!
Dus, zoals beloofd…een uitgebreid verslagje van het amish hand quilten! Ik heb twee fantastische dagen gehad en ook heerlijk kunnen slapen in de B&B in Dreischor! Echt een quilt vakantie! Bedankt Marscha en Alexia! Misschien volgend jaar een gevorderde klas?
Groetjes,sign2

Finally the day arrived of Tuesday the 10th.of June and my friend and me could travel to Dreischor, a little village in Zeeland (south county in the Netherlands) for the 1st Amish quilting class. Alexia Rosfelder came all the way from the Alsace in France to teach us. She has had classes with Esther Miller in Berlin, who some of you might remember from her booth on the OEQC in Waalre before. Unfortunately she doesn’t attend this anymore as most of the time it is at the same time there is a big quilt expo in Germany. But I did see her method there, so I was very glad when Marscha announced she had persuade Alexia to teach us here in the Netherlands too.
I already had bought a needle glider from Esther before at the OEQC back in the days. And she had measured it for me herself, so I was thinking I was ok! But I forgot I had lost 25 kilo’s last year, so the needle glider was sometimes a little bit loose, so I ordered a new glider at the end of the class in case I would loose the next 25 kilo’s in the next 6 months LOL! Besides the NG you also needed a clover thimble and a thumb thimble from Ted Storm and a needle pusher too. You really had your hands full if you wear them all at once!
And after some basic explanation we could start ourselves, with – yes, really!….- picking up your needle. Why? Because you have to be able to do this without thinking with your thumb and ringfinger. Your Clover thimble is on your middle finger, otherwise you can’t stabilise your needle. And than….practise, practise, practise, till you can slide the needle over the edge of the needle-glider and pick up all three layers of fabric and batting at once. Just go do it! That is the 1st day!
And the second day you learn how to thumb quilt, what seams to be easy after this 1st day! Yes, seams as it is still a lot of rocking to be able to pick up your needle and thread with your thumb (with thimble) and indexfinger. This you also preatice till you can dream it!
And in between you went back and forth to the teacher to see again how she does it all! Or to see the next step in the proces performed. Yes, Alexia was a good teacher! You could ask anything and she also watched everyone from time to time to see if you were doing it all the right way. If not, she took you separately to show the proces again and let your practise with her watching and correcting you. I never learned so much as in this class.
It was 2 days, but in the end we almost ran out of time! She also taught us how easy it is to build an Amish frame from wood from the DIY store. So no need to have a very expensive frame (but still pricey in Holland if you need to buy everything) to quilt free hand style. The big advantage is for me I never have to baste a quilt anymore having a frame. And small quilt you can do on a standing hoop frame or you add a fake border to your small quilt and put it on the big frame..
It was also very nice to listen to the stories about the Amish life and history and Esther’s life in particularly, as a Mennonite Amish woman, how she came to Germany and stayed there and such. Very interesting!
In the end we had some coffee or tea together with a nice treat which was a cosy ending of 2 beautiful days! Francis took care of all the beverages during the class and we were very well taken care off! Delicious extensive lunches and always something extra (muffins, fresh baked applepie etc.) with coffee or tea breaks. You couldn’t have wished for better or more! Thanks to you too, Francis!
And we closed it all with a group picture as a reminder!
The pictures without a black border are from Marscha’s blog. She would send them to us, but Beebsie (her baby to be) needed some attention first, so that didn’t work out yet. And it is very difficult to practise and take pictures all at the same time.
So, as promised, a big report about Amish hand quilting! I have had 2 wonderful days and I slept like a dream in the B&B in Dreischor. Really a quilt vacation! So thanks Alexia and Marscha for this wonderful event!
Maybe next year we might have an advanced class?

Reacties

Populaire posts van deze blog

Ander blog

Voor degene die hier nog wel eens langs komen:  Ik heb ook op WordPress een blog en daar ga ik verder met mijn papier hobby's, nu quilten bij mij eigenlijk stil ligt. Hier is de link: Wordpress blog Veel plezier met lezen daar! Groetjes, Marianna

Lekker bezig

De afgelopen tijd heel afwisselend bezig geweest. Ik heb mijn Bullet Journal weer eens opgepakt en ingetekend voor de maand maart. Ik had de eerste twee maanden van 2019 er niks mee gedaan, vooral omdat ik merendeels gewoon te ziek was. Die rotgriep bleef ook hier lang hangen! Maar dat komt mijn koppie niet ten goede, dan verlies ik het overzicht over wat ik graag wil doen en wanneer iets af moet zijn (zoals bv. voor een workshop), dus dat was de reden om hem er toch weer bij te pakken. En het werkt nog niet helemaal volledig, maar het geeft wel meer rust en overzicht. En dan kom ik ook weer beter in mijn velletje te zitten en wordt ik iets produktiever. Dat is geen doel op zich, maar het voelt gewoon fijner als je ook eens iets kunt afmaken. Geeft meer voldoening dus... ..... dus ben ik nog steeds bezig mijn Dear Jane aan het quilten, ongeveer 1 blok per dag en een sashing. Behalve die dagen dat ik veel weg ben, dan lukt dat niet. Vaak zit ik nu 's avonds op de bank TV te kijke

Heerlijk dagje Schagen en Amsterdam

Zoals ik in mijn vorige blogje al vertelde ben ik gisteren naar Schagen geweest om bij Aljona de fotoquilt cursus te volgen. Jacqueline  gaf daar de les en dan is het altijd gezellig! Was heerlijk om weer eens bij hun geweest te zijn. Helaas was Aljona zelf er niet, die zit vandaag in de USA en gaat daar op Handiquilt cursus...tja, verschil moet er zijn he! LOL! En ik kwam op de cursus ook nog Monique tegen, die vertelde altijd mijn blog te lezen (hoi Monique!) en dus mijn foto's herkende van Flopke! Grappig hoe klein de wereld dan ineens is! Terwijl ik dus altijd denk dat er maar een handjevol mensen zijn die dit gebrabbel lezen! Dus Monique, laat je nu een berichtje achter voor de gezeligheid? Altijd leuk hoor om contact te hebben met je lezers! Maar dat geldt voor jullie allemaal. Ik vind het echt geweldig als jullie een commentaartje op mijn schrijfsels achter laten! Dus heel erg bedankt als je dat al doet! Deze twee foto's zijn het uiteindelijk geworden waar ik een p