donderdag 15 april 2010

Brewing on design/Broeden op ontwerp

Tja broeden op een nieuw ontwerp gaat bij mij altijd in fases! Vandaag eens de Chinese Lantaarn getekend in EQ en het grappige van dit blok vind ik dat het geen Irish Chain is, maar wel hetzelfde effect geeft van de diagonale lijnen. In deze quilts zijn de blokken 6x6 inch. De vierkante versie heeft 32 stitchery blokken en de rechthoekige 31 tussen de Chinese Lantaarn blokken in zitten. Dit idee zag ik bij Supergoof, maar die zet de blokken op de punt in haar quilt, waardoor de lijnen in de quilt horizontaal en verticaal worden. Diagonaal vind ik zelf leuker!

LIB ontwerp 3 a-4LIB ontwerp 3 a-3blok ontwerp 3a             Chinese Lantaarn – vierkant en rechthoekig

Ook de Irish Chain quilt ben ik gaan tekenen, maar dan zo dat het blok aan de buitenkant langere stukken heeft en niet alles vierkantjes is. Vond ik mooier uitkomen. Ik kreeg deze tip over de Irish Chain van een dame van mijn Quilt-Bee gisteren en ik ben altijd al weg geweest van dit blok en deze quilt, dus misschien er maar gewoon voor gaan? Ik wil de blokken maken met alleen rode stof, want de stitcheries zijn ook alleen rood, dus het wordt een redwork quilt. Ook bij deze quilt zit het verschil tussen vierkant en rechthoekig in het aantal stitchery blokken.

LIB ontwerp 5bLIB ontwerp 5ablok ontwerp 5             Irish Chain – vierkant en rechthoekig

Bij beide ontwerpen vind ik er wel meer ruimte zitten visueel, waardoor de stitcheries misschien nog beter uitkomen als bij de ontwerpen van gisteren. Daarvan is ontwerp 1 zeker voor mij afgevallen, want uiteindelijk vind het met die kleine stukjes te druk worden. Graag weer kommentaar aub! Ik heb er erg veel aan! Bij voorbaat heel veel dank!

Brewing on a design is a difficult and time consuming task I can tell! And with me the final decision is coming together in phases. Today I drew the Chinese Lantern block in EQ and the funny thing about this block that it ain’t an Irish Chain, but it sure looks a lot like it when put together in rows. It gives the same diagonal lines in a quilt. This idea I first saw on Supergoof ‘s blog, but she puts the blocks on point in her layout and that makes the lines in the quilt go horizontal and vertical, but I do like diagonal lines more. I drew the blocks at the size of 6 inch square. In both quilts, the difference between the square layout and the rectangle layout is the amount of stitchery blocks. Square is 32 stitchery blocks (like in the original LIB quilt) and in the rectangle version it is 31 blocks. Also the Irish Chain quilt I have been drawing, but I changed it a bit so the outside pieces would be rectangles and not all tiny squares. I thought it was looking prettier in the quilt this way. I got this tip for the Irish Chain from a lady of my Quilt-Bee yesterday to see if this design would do and as I have always been a fan of the Irish Chain quilts I thought I would give it a try to see how it would look. I intend to make those blocks with red fabrics, like the stitcheries are also all red. So it will become a redwork quilt! Maybe I should just go for this one? But the chinese Lantern is tempting too! Both designs have more space between the blocks and the stitcheries (visually) and I think the stitcheries show off better this way than being squeezes in within a block, like in the designs I made yesterday. One of those designs definitively failed to pass the test and that is design 1. I think all the little pieces make it very crowded. Please leave your comment (again) as it is of great help to me to make this difficult descision! Thanks in advance!