Doorgaan naar hoofdcontent

Reproductie of modern?

Heel vaak vraag ik mij af in welke "categorie" ik mijzelf zou indelen, als het om quilten gaat. Ben ik nu echt een moderne quiltster of juist meer een traditionele? Als ik Jen Kingwell quilts zie langs komen of de quilts van Zen Chic, kan ik echt enthousiast worden, maar zie ik een antieke quilt, dan krijg ik de kriebels om pen en papier te pakken en hem na te tekenen en te gaan maken!

Vind ik dan alles maar gewoon mooi? Nee, dat nu ook weer niet. Ik hou beslist niet van te moderne quilts, met veel leegte in de achtergrond. Ik vind ze niet lelijk, maar zal ze zelf niet snel maken. Het gaat bij mij toch vooral om het patchen of appliqueren en bij dat soort quilts doe ik dat te weinig naar mijn smaak. Of art quilts. Sommige vind ik schitterend, maar echt niet alles. Maar als ik dan een schitterende zie heb ik ook de kriebels om mijzelf eens te laten gaan en in het diepe te duiken! Het gewoon eens te proberen zonder vooropgezet plan en gewoon los te gaan.

Dus toch vooral traditioneel dan? Reproductie quilts als bv. die prachtige Baltimore applicatie quilts. Dan hou ik gewoon mijn adem in! OOIT wil ik zoiets echt nog eens maken!


Voor een groot deel denk ik dus wel, maar ik hou ook erg van de zonnige lichte stofjes van Fig Tree en andere Moda ontwerpsters, of Lecien. Maar ja, de reproductie stoffen kunnen mij zeker nog bekoren en de patronen ook! Ook al heb ik jaren geleden het massaal opgeruimd.....ja, ook dat kun je te snel doen! Smaken blijven immers veranderen door de tijd heen! En dat is denk ik ook de kern van mijn vraag aan Mijzelf.

Nou kun je je natuurlijk afvragen hoe belangrijk het is om dit van jezelf te weten! Veranderd er dan veel als je jezelf in een hokje hebt geplaats? Misschien lijdt dat meer tot beperkingen als tot keuze vrijheid. In ieder geval weet ik wel dat ik vaak iets mijn eigen sausje wil geven. Niet een patroon precies zo volgen (hoe prettig soms ook, want dan hoef ik even niet iets eerst uit te rekenen en te tekenen), maar er net iets aan veranderen dat het meer van mij wordt. Misschien hou ik daarom ook wel zo van zelf ontwerpen, want dan kan ik alles helemaal naar mijn eigen hand zetten.

Tja, het blijft moeilijk om jezelf te categoriseren, afgezien van het feit hoe nuttig dit is, maar blijkbaar heb ik er toch wel een bepaald soort behoefte aan, anders zou mij dit niet al zo lang bezig houden. Na lang wikken en wegen ben ik dan ook maar gewoon tot de conclusie gekomen dat ik er tussenin zit. Niet dat ik maar met alle winden mee waai hoor, maar ik mag gewoon van veel genieten! Zonder restricties voor mijzelf! En dát is waar het in de kern om draait! En daar tussenin zit wel prettig!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Ander blog

Voor degene die hier nog wel eens langs komen:  Ik heb ook op WordPress een blog en daar ga ik verder met mijn papier hobby's, nu quilten bij mij eigenlijk stil ligt. Hier is de link: Wordpress blog Veel plezier met lezen daar! Groetjes, Marianna

Lekker bezig

De afgelopen tijd heel afwisselend bezig geweest. Ik heb mijn Bullet Journal weer eens opgepakt en ingetekend voor de maand maart. Ik had de eerste twee maanden van 2019 er niks mee gedaan, vooral omdat ik merendeels gewoon te ziek was. Die rotgriep bleef ook hier lang hangen! Maar dat komt mijn koppie niet ten goede, dan verlies ik het overzicht over wat ik graag wil doen en wanneer iets af moet zijn (zoals bv. voor een workshop), dus dat was de reden om hem er toch weer bij te pakken. En het werkt nog niet helemaal volledig, maar het geeft wel meer rust en overzicht. En dan kom ik ook weer beter in mijn velletje te zitten en wordt ik iets produktiever. Dat is geen doel op zich, maar het voelt gewoon fijner als je ook eens iets kunt afmaken. Geeft meer voldoening dus... ..... dus ben ik nog steeds bezig mijn Dear Jane aan het quilten, ongeveer 1 blok per dag en een sashing. Behalve die dagen dat ik veel weg ben, dan lukt dat niet. Vaak zit ik nu 's avonds op de bank TV te kijke

Heerlijk dagje Schagen en Amsterdam

Zoals ik in mijn vorige blogje al vertelde ben ik gisteren naar Schagen geweest om bij Aljona de fotoquilt cursus te volgen. Jacqueline  gaf daar de les en dan is het altijd gezellig! Was heerlijk om weer eens bij hun geweest te zijn. Helaas was Aljona zelf er niet, die zit vandaag in de USA en gaat daar op Handiquilt cursus...tja, verschil moet er zijn he! LOL! En ik kwam op de cursus ook nog Monique tegen, die vertelde altijd mijn blog te lezen (hoi Monique!) en dus mijn foto's herkende van Flopke! Grappig hoe klein de wereld dan ineens is! Terwijl ik dus altijd denk dat er maar een handjevol mensen zijn die dit gebrabbel lezen! Dus Monique, laat je nu een berichtje achter voor de gezeligheid? Altijd leuk hoor om contact te hebben met je lezers! Maar dat geldt voor jullie allemaal. Ik vind het echt geweldig als jullie een commentaartje op mijn schrijfsels achter laten! Dus heel erg bedankt als je dat al doet! Deze twee foto's zijn het uiteindelijk geworden waar ik een p